Mark van Praagh

← DEELNEMENDE KUNSTENAARS

Mark van Praagh

 

www.markvanpraagh.nl

In het gezin waar Mark opgroeide nam kunst een duidelijke plaats in. Zijn moeder schilderde,  aanvankelijk uit hobby, later professioneel. Op zijn 15e jaar is hij naar een creatief zomerkamp gegaan, waar de basis is gelegd voor zijn kunstenaarschap. Op zijn 16e ging hij naar het vroegere cultureel centrum De Vaart in Hilversum, waar een grafisch atelier was en hij een etscursussen volgde. Hier was o.a. Pim Olivier aan verbonden, en deze heeft Mark gestimuleerd veel te tekenen. In 1976  wordt Mark, 18 jaar oud, toegelaten tot de Rietveld Academie. In die tijd kon je geconcentreerd werken aan vaardigheden en  technieken, aandacht voor de maatschappelijke kanten van het kunstenaarschap was nog geen item. De tijd op de Rietveld Academie kenmerkte zich als een onderdompeling in kunst en cultuur (muziek, theater, museumbezoeken). Na de start met grafische technieken koos Mark voor de schilderkunst als hoofdvak.

Technieken op dit moment zijn: grafiek middels lino’s, schilderen, kalligrafie en sinds enkele jaren ook ruimtelijke kunst door het werken met strandhout. Vooral het laatste geeft Mark meer het gevoel van vrijheid. Ongehinderd door technieken kan hij vrij vanuit en intuïtief ruimtelijke objecten maken met natuurlijke materialen (hout, touw etc.). Het kalligraferen doet Mark eveneens intuïtief. In de schilderkunst werkt hij ambachtelijker door gebruik van verschillende technieken in olieverf en aquarel en door de opbouw in meerdere lagen. Thema’s zijn o.a. portret, landschap en architectuur.

Naast het maken van kunst -vrij of in opdracht- is het geven van cursussen en workshops een onderdeel van zijn kunstenaarsleven. Beide zijn belangrijk. Het geeft Mark  voldoening te zien hoe zeer cursisten enthousiast hun werk maken en daar een goed gevoel van krijgen. Anderzijds biedt het de mogelijkheid om vrij te werken aan de kunst op de andere dagen. Mark benadert het belang van kunst in het leven. Op Utrechtse basisscholen geeft hij les aan kinderen in het kader van het project “kunst centraal”. De overschatting van de cognitieve vaardigheden door instructie en toetsing e.d. vindt hij te beperkt en geeft aan dat juist kunst bijdraagt aan een positieve ontwikkeling van kinderen.

Voor Mark heeft kunst naast zijn behoefte mooie dingen te maken ook een maatschappelijke functie. In zijn lange afstandswandelingen langs de kust van Kreta, waar hij ook het hout verzamelt voor zijn kunstwerken en waar vluchtelingen aan land komen of rampzalig verdrinken, ontstond de behoefte aandacht te vragen voor het vluchtelingenvraagstuk. Zo zweven in een van zijn houten kunstwerken namen tussen hemel en zee. Hiermee kan kunst een statement maken of iets in mensen wakker roepen.

Opvallend is dat Mark in zijn werk steeds tegenkomt dat hij met verticale lijnen en verbindingen werkt. Dit zie je bijvoorbeeld in “De Torens van Verlangen”, maar ook zijn de schilderijen en portretten. Hij benoemt het als een verbinding tussen hemel en aarde, tussen het aardse en spirituele, of tussen de concrete werkelijkheid en de vrije geest.

Hemelladder, strandhout

Portret olieverf op houtpaneel

Diversity II, aquarel 2015