Nieuw werk januari 2025

Mark van Praagh

Amsterdamse gracht bij nacht

Lopend in de grachtengordel van Amsterdam ben ik altijd gefascineerd door al die verschillende gevels van de grachtenhuizen en het spel van vormen die zij samen vormen. Je beseft door de verschillende stijlen van de gevels dat de stad een grote geschiedenis kent, je vermoedt iets van de status van de vroegere en huidige eigenaren en de ontwikkeling van de stad. Er is een enorme  variatie aan stijlen en daardoor de tijden van het bouwen. Dan is er ook nog het restaureren van panden die weer iets zegt over de huidige tijd. De eindeloze rijen gevels vormen een schitterend decor van vele eeuwen.  In de serie olieverven “Amsterdamse gracht bij nacht” probeer ik de stille en tijdloze sfeer van al die verschillende gevels samen te verbeelden. In de nacht zie je het licht van lantaarns en uit ramen schijnen met hun schitteringen in de kabbelende grachten.
Soms zie je iets van wat daar achter de ramen is, dan lijkt alles heel open, je vermoedt iets van het leven. Soms is het donker en zie je niets en weten we niets van wie daar woont of werkt. Dit is mijn eerste olieverf van 2025.

Françoise Stoop

In 1866 heeft Gustave Courbet een niets verhullend schilderij van een vrouwelijk naakt gemaakt en hij heeft dat “L’origine du monde” genoemd.

Dit is mijn versie van deze titel. Ook ik ben op zoek naar de essentie van het leven hier op aarde.

Noten-inkt op papier, A4-formaat.

Ik hoop dat iedereen z’n fantasie op dit beeld los kan laten.

Frans van Viegen

Nieuw werk van Frans van Viegen ism Midjourney. In deze werken onderzoekt hij manieren om zijn eigen werken te creëren mbv een van de nieuwe creatieve hulpmiddelen AI

Bijgaand werk is in de maand februari te zien in de MishMash galerie in Rotterdam, zijn geboortestad.

BLINKOFTHEYES #3.2   50×50 cm Ultra HD on Dibond met zwarte lijst

Marianne Leeflang

Dit werk heb ik gemaakt naar aanleiding van mijn dementerende vader. Deze was de eerste in een serie van drie met de titel met vork en mes. (afmeting 60×80) Voor deze afbeeldingen geldt dat de persoon nog wel zijn vaardigheden heeft. In dit geval eten met vork en mes,

Hij heeft hiervoor al zijn concentratie nodig en dat niet alleen, hij is ook naar binnen gekeerd en heeft weinig oog voor de omgeving.

Ondanks het feit dat hij zijn waardigheid probeert te behouden, gaat er onvermijdelijk, door het aftakelingsproces iets mis.

Het schilderij “Met stokjes” de tweede uit de serie hangt nu op de tentoonstelling MensBeeld.

Op dat schilderij neemt het gezicht alle ruimte in. Het gezicht is groot en confronterend op het doek gezet. De persoon heeft geen ruimte meer voor zijn omgeving. Dit is alle ruimte die hij nog in zich heeft.

De mens en zijn emotie, of staat van zijn, zijn de hoofdthema’s in mijn schilderijen.

Soms heftig. Voor mij een onuitputtelijke bron van inspiratie.

Gerard van Santen

Het abstraheren van een concreet beeld is en blijft altijd weer opnieuw een uitdaging.

Eigenlijk het creëren van een nieuwe interpretatie van een bekend gegeven.