Nieuw werk – april-2

Wouter Stips

Doordat mijn atelier nu al een maand gebruikt wordt als kantine door de collega-huisschilders heb ik mijn werkterrein verlegd en ben wandschilderingen gaan ontwerpen en ook in opdracht uitvoeren. Het is een leuk samengaan van klant en kunstenaar.  Eerst maak ik een paar ontwerpen, de klant kiest en daarna zet ik hem op de muur, eerst in zacht krijt, in een schema van draadjes en plakkertjes zodat de muur niet beschadigt. Ik maak dus geen projectie-kopie, maar schilder het uit de hand.
In twee of drie dagen staat het op je wand. Een geweldig effect voor je kamer, gang of werkruimte.  Zie website

Claudia Spruit

Claudia: Na een serie tekeningen van konijnen, uilen ben ik ik nu bezig met een reeks insecten. Het zijn eigenlijk grappige fantasie kevers, met veel kleur. Ik vind het interessant om gebruik te maken van verschillende materialen. Bij deze tekeningen zie je gouache, acrylstift, inkt, potlood, viltstift en pen. Door al deze technieken te combineren wordt de tekening spannend.

Ems Willems

Ems Willems: Regelmatig is aan de foto niet meer te zien welke bloem ik heb gefotografeerd. Maar dit is zo’n speciale bloem dat ik de mooie naam onthouden heb: Gerbera Pastini Venezia. Door de ‘krul’ aan het uiteinde van de blaadjes ontstaat een heel bijzonder effect.
Deze Frozen Flower is in overleg te bestellen op elk formaat en op diverse materialen.
Twee prints van Frozen Flowers die ik beschilderd/bewerkt heb met acrylverf. Door mijn eigen toets toe te voegen, worden de kunstwerken persoonlijker. En er is er geen één hetzelfde. Dit is een volgende stap waar ik zeker mee verder ga. Formaat 20×30 cm.

Gerard Janssen

Mijn portretten, stillevens zijn meestal heel herkenbaar. Ik schilder ze met veel plezier. Ik weet ook dat een aantal schilders (Mondriaan, Edgar Fernhout) realistisch beginnen en uiteindelijk abstract eindigen.
Kees Verwey maakte uitstapjes naar abstract maar bleef trouw aan zijn impressionisme. Volgens Rudi Fuchs (oud directeur van het Stedelijk Museum) is abstracte kunst de moeilijkste schilderkunst. Je hebt immers geen enkel houvast aan een concreet beeld dat je wilt schilderen.
Zie website

Mark van Praagh

Mark: Voor mijn Bourgondische landschappen werk ik altijd buiten in het veld a prima vista. Het voorjaar of vroege zomer vind ik het mooist met de bloeiende weiden en bermen en rijke groenen. Door corona is het de vraag wanneer ik dit jaar daar weer kan werken. Vorige week besloot ik een bekende plek “dan maar” naar herinnering en foto’s te schilderen. Deze boerderij op de heuvel schilderde ik ter plekke  al 3 keer eerder in verschillende jaargetijden en lichtval. De herinnering aan de eenvoudige, oude, maar sterke boerderij boven op de heuvel, stralend in de zon in contrast met de diepe schaduwen onder de bomen is in mijn geheugen gegroefd. Het blijft het mooist om echt in het veld te schilderen horende de vogels, voelend de zon of de wind, kijkend naar de tintelende kleuren in licht en schaduw, maar ik was verrast hoe ik het beeld ook naar herinnering en foto’s terug kon halen. Ik werkte snel in olieverf in vrij pasteuze (dikke) penseelstreken. Ik hoop intens dat ik er in mei weer écht kan zijn.  Zie website

Françoise Stoop

Françoise Stoop: In de schemering zie je vanaf de zee het land liggen. De grote vlakken bestaan uit lucht en zee. Door de vlakverdeling heeft het schilderij een grote abstractie, maar door het kleine detail van het land in de schemering, kun je het beeld ook heel letterlijk, figuratief, ervaren. De drager van dit werk is een juten zak die intact is gelaten (niet open geknipt of losgetornd, uit elkaar gehaald of aan elkaar genaaid). Het heeft heel lang geduurd om te worden wat het nu is. Er zitten zeker 3 schilderijen onder. Ik blijf de verbinding zoeken met de natuur en wil de toeschouwer het gevoel geven dat hij of zij alleen is met de natuur en zich daardoor op kan laden, net als met een wandeling. Soms ontstaat een schilderij heel snel (dwz een paar weken), vaker duurt het langer; maanden, soms zelfs jaren. Hoe eenvoudiger de compositie, hoe moeilijker het wordt om het niet saai te laten worden. Kijk verder