Paul Kubic

← DEELNEMENDE KUNSTENAARS

Paul Kubic

 

www.paulkubic.com

Paul Kubic is een Amerikaanse kunstenaar, opgegroeid in Noord Ohio (Lorain). Hij behaalde zijn bachelor in beeldhouwen in 1966 aan the Cleveland Institute of Art en zijn master aan de Cranbrook Academy of Art (Bloomfiels Hills, Michigan) in 1968. Hij dacht aanvankelijk dat hij illustrator of schilder zou worden, maar als snel raakte hij verknocht aan het werken met metaal en brons gieten. Deze fascinatie bestaat nog steeds na zo’n 50 jaar. In 2003 is hij overgestapt op werken met hout (gelaagd multiplex), vanwege de afname in zijn gezichtsvermogen. Hij schildert ook nog steeds en ontwikkelt ideeën voor zijn sculpturen door te tekenen.

Doordat hij niet veel beelden verkocht, gaf Paul vele jaren les in beeldhouwen en tekenen aan de universiteit van North Carolina, Humbolt State University, the Maryland Art Institute in Baltimore, San Jose State University in California en de universiteit van Utrecht. In 1977 werd hij bekroond met de prestigieuze Prix de Rome van the American Academy in Rome en hij verliet voor het eerst Amerika. Dit was een levensveranderende ervaring voor hem, niet in het minst omdat hij daar zijn toekomstige vrouw ontmoette; Erica een Nederlandse kunsthistorica. Tijdens zijn tweejarige verblijf in Italië werd hij zeer beïnvloed door de klassieke ruïnes en heuvelsteden, waaruit een groot wassen beeld ontstond. Het refereert enigszins aan een abstract heuvelstadslandschap. Al snel werd er een kasteel en Hiëronymus Bosch-achtige bewoners aan toegevoegd. Hij was niet in staat om het beeld – de toekomstige Verzoeking van de heilige Antonius – te gieten in brons in verband met de hoge kosten. Hij liet het werk op een schip meevoeren naar de San Jose State University in California. Paul had daar een eenjarige aanstelling als docent en er was een bronsgieterij aanwezig, waar hij vier jaar gewerkt heeft om het beeld te gieten. Na tien jaar in Californië te hebben gewoond, verhuisde Paul in 1998 naar Nederland. De Verzoeking werd getoond in, onder andere, San Jose Museum of Art, het Tropenmuseum, Museum voor Religieuze Kunst in Uden, en kan nu gedeeltelijk permanent worden gezien in de beeldentuin van Kasteel Keukenhof in Lisse.

Paul omschrijft zijn stijl als retro en traditioneel: terugkijkend op kunsthistorische stromingen, maar tegelijk ook reagerend op huidige gebeurtenissen. Vaak zit er een element van humor in zijn werk. Bijvoorbeeld toen George Bush Jr. tot president van de Verenigde Staten werd verkozen, maakte Paul een sculptuur van een man met een albatros om zijn nek, terwijl de boot waar hij in staat aan het zinken is. Helaas is dat niet erg grappig. ‘De albatros om je nek hebben’ betekent dat de persoon een enorme fout heeft begaan. Irak was de albatros om de nek van Bush en Bush was de albatros om de nek van het Amerikaanse volk (zij verkozen hem, zoals ze nu Trump hebben gekozen).

Dit beeld is afkomstig van een gedicht van Samuel Taylor Coleridge ‘The rhyme of the Ancient Mariner’. Dit gedicht gaat over een oude zeeman die zonder goede reden de albatros, die hen gered heeft van een storm, doodschiet. Na de dood van de vogel keert hun pech terug: de wind gaat liggen en er is bijna geen drinkwater meer. De andere zeemannen hangen de albatros om zijn nek om hem te herinneren aan zijn grote fout. Recentelijk heeft Paul een serie werken afgerond, waarin de Filistijnstjes, een soort van bloemkinderen, commentaar leveren op moderne kunst.  Bijvoorbeeld het minimalisme met de blokken van Donald Judd, Pop Art met het soepblik van Andy Warhol, het expressionisme en nog veel meer.