Karin Welhuis

← DEELNEMENDE KUNSTENAARS

Karin Welhuis

Adres atelier:
Curacaolaan 18a
1213 VK Hilversum

www.atelier2pk.nl

Nadat Karin Welhuis in 1992 afstudeerde aan de HKU in theatervormgeving ging zij werken op de kostuumafdeling van de Nederlandse Opera. Na vijftien jaar voor de opera te hebben gewerkt was ze toe aan een nieuwe uitdaging. Via een vriendin: Patritia Consenheim had ze klei ontdekt als medium. Ze werd zo gefascineerd door de mogelijkheden van dit materiaal dat ze haar baan opzegde en in Muiden een atelier/galerie begon samen met Consenheim, hier werkten zij anderhalf jaar samen. Gedurende deze periode maakte Welhuis kennis met verschillende technieken. Hoewel ze voortaan een ander materiaal gebruikte bleef ze de vruchten plukken van haar technische en creatieve achtergrond.

Nadat de samenwerking was beëindigd startte Welhuis haar eigen atelier in Hilversum, zij exposeert regelmatig in galeries en haar werk wordt gepresenteerd op beurzen. Door haar liefde voor alles wat met de zee te maken had, ontwikkelde ze een beeldtaal geïnspireerd door levensvormen uit het water, fossielen en schelpen. Haar werk bestaat o.a. uit schaalvormige objecten waar vaak repeterende elementen  aan zijn toegevoegd en vormen afgeleid van vislichamen. Met de schilder John Cees Smit startte zij het samenwerkingsverband: WELHUIS&SMIT.

In overleg met Smit maakt zij keramische vormen die vervolgens door hem gedecoreerd of gekleurd worden . Dit kunnen vrije vormen zijn maar eveneens  hebben zij samen gebruikskeramiek uitgevoerd o.a het servies voor restaurant Mijnheer van Loon, en  wandborden en –kommen. De  door hen vervaardigde keramiek exposeren zij regelmatig in combinatie met de schilderijen van Smit.

De ontwikkeling van amoebe-vis-amfibie-zoogdier-mens is het thema dat resulteerde in haar meest recente werk: de serie What If. Onlangs kocht Welhuis de mallen op van een bedrijf dat gespecialiseerd was in het vervaardigen van Victoriaanse porseleinen poppen. Welhuis giet deze elementen af . Met de aldus verkregen koppen en de lichaamsdelen gemonteerd op een eivormig lichaam stelt zij creaturen samen die een mutatie lijken van de mens. Het eivormig lichaam is een verwijzing naar het ei als basis van alle leven. Ze werkt de afgegoten onderdelen niet helemaal af, laat de gietnaden zichtbaar. Hiermee wil ze de maakbaarheid, reproduceerbaarheid van de onderdelen van een mens benadrukken zonder perfectie na te streven. De eerste objecten in deze serie waren wit en  niet gedecoreerd, de meest recente stap in haar ontwikkeling is het gebruik van kleur en de toevoeging van allerlei andere materialen dan klei: bontvachtjes, veren, rubber banden en tandenborstels

Gedurende het proces is  ze de diverse  onderdelen steeds speelser gaan gebruiken en krijgen de elementen een andere betekenis; armen bijvoorbeeld op een hoofd gemonteerd lijken daardoor hoorntjes. Ook in de houding van de aldus ontstane “mensen” is speelsheid nadrukkelijk aanwezig. Het streven van Welhuis is om een groep van ca. 30 figuren te vervaardigen en deze in een grote ruimte of tuin te exposeren.
In haar werk wil Welhuis commentaar geven op de maakbaarheid van de mens. Deze maakbaarheid lijkt een logisch gevolg van  en vervolg op de evolutie en op de behoeft van de mens om zichzelf te perfectioneren. Wat, als we kunnen doen met ons lichaam wat we willen? Hoe zou de volgende stap er dan uitzien en waar zou die ontwikkeling stoppen, zijn de vragen waar ze in haar meest recente werk een reactie op laat zien.

Dit en ander werk van Welhuis is te zien tijdens de expositie Art Hilversum in de weekenden vanaf 21 juni tot 1 juli op Curacaolaan 18A Hilversum. En gedurende die periode in het Hilversums Museum,