John Cees Smit

← DEELNEMENDE KUNSTENAARS

John Cees Smit

 

John Cees Smit was gast van buiten Hilversum tijdens de Open Atelier Dagen in Hilversum. Zelf heeft hij een atelier in een grote hal, lichtelijk bouwvallig, een voormalige bioscoop aan de Lijnbaansgracht in het centrum van Amsterdam. ‘Dat er geen daglicht is, en dat het koud is, dat deert me niet. De ruimte maakt alles goed.’

Hij schilderde van jongs af aan, vanaf zijn 14e is hij er serieus mee bezig. Dus na het VWO naar de Rietveld Academie. ‘Maar dat was me te schools, de docenten te vermoeid, daar hield ik het niet uit.’ Waar het wel lukte was ‘Ateliers ‘63’ , een opleiding die in 1963 door kunstenaars uit Haarlem was opgericht uit onvrede met het destijds massale en formele kunstonderwijs. ‘Kleine groepen, inspirerende gastdocenten, zoals mensen als Jan Dibbets en Toon Verhoef die me enorm aanspraken’.

John Cees had mazzel, of talent, of een voorsprong door Ateliers ’63, in ieder geval kon hij al werk verkopen toen hij nog student was daar. Wat niet de bedoeling is, maar ja, wie laat een mogelijkheid schieten als er een koper langs komt. Nu exposeert hij enkele keren per jaar. En soms in zijn eigen grote koude hal. ‘Het is hier zo groot dat ik graag een paar keer per jaar een expositie organiseer, samen met andere kunstenaars. En het is dan ongelofelijk druk, echt honderden mensen.’

Schilderijen in verschillende stadia liggen op de grond en langs de muur, daglicht en inspiratiebronnen van buiten heeft hij niet nodig. ‘Het gaat mij alleen maar om de verf, ik ben alleen maar bezig om de verf te organiseren’. In het begin gebruikte hij maar enkele kleuren, gedempt met nauwelijks contrast. Nu spatten de kleuren van het doek. ‘Ja, ik ben erg veranderd vergeleken met 20 jaar geleden’. Qua actie is hij een week of drie à vier bezig met een doek. Maar daarna blijft het nog drie of vier maanden binnen staan, want ‘ik heb al die tijd  nodig om te checken of het werk echt klaar is’.   En dan pas gaat het naar een expositie of een koper. En dan nog houdt hij de mogelijkheid open dat het anders moet: ‘Als het schilderij na verloop van tijd tegenvalt of het gaat vervelen, dan mag iemand het terugbrengen.’ Maar dat is nog nooit gebeurd.

John Cees doet vaak projecten met andere kunstenaars.  ‘Het levert me een interessante meertaligheid op.’ Met Karin Welhuis maakt hij kleurrijke keramiek.